Wersja obowiązująca z dnia

Zadania Wydziału Komunikacji i Transportu

Funkcję Dyrektora Wydziału Komunikacji i Transportu sprawuje: - Tadeusz Bera

Telefon: 89 642 98 65

Kierownikiem Oddziału w Morągu jest Dariusz Dybikowski
Telefon:  89 642 98 93

Wydział Komunikacji i Transportu nadzoruje bezpośrednio Etatowy Członek Zarządu.

Do zakresu działań Wydziału Komunikacji i Transportu należy w szczególności:

  • rejestracja pojazdów, wydawanie dowodów rejestracyjnych lub dokumentów czasowo dopuszczających pojazd do ruchu oraz tablic rejestracyjnych i innych oznaczeń pojazdów,
  • wyrejestrowywanie pojazdów oraz czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu,
  • wydawanie wtórników dowodów rejestracyjnych i innych oznaczeń pojazdów w razie ich utraty lub zniszczenia, 
  • dokonywanie wpisów wynikających z wszelkich zmian danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym, 
  • zwracanie dowodów rejestracyjnych zatrzymanych przez organy kontroli ruchu drogowego lub stacje diagnostyczne,
  • wydawanie zgody na nadanie nr ramy, nadwozia/podwozia lub wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej, 
  • profesjonalna rejestracja pojazdów,
  • przyjmowanie od właścicieli pojazdów zgłoszeń o zbyciu zarejestrowanych pojazdów, 
  • nakładanie kar za nieterminowe rejestrowanie pojazdów nabytych w UE.
  • nakładanie kar za nieterminowe zgłoszenie zbycia,
  • wydawanie profilu kandydata na kierowcę oraz profilu kierowcy zawodowego,
  • wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami (praw jazdy), 
  • wydawanie nowych dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami z uwagi na zmianę danych w nich zawartych oraz wydawanie ich wtórników w razie ich utraty lub zniszczenia, 
  • kierowanie kierujących pojazdami do poddania się badaniom lekarskim i psychologicznym, w przypadku zastrzeżeń co do stanu ich zdrowia oraz informowanie kierujących pojazdami o obowiązku poddania się badaniom lekarskim, psychologicznym oraz kursom reedukacyjnym, w przypadku zastrzeżeń co do stanu ich zdrowia,
  • kierowanie kierujących pojazdami do sprawdzenia ich kwalifikacji, w razie uzasadnionych zastrzeżeń, 
  • potwierdzanie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej, 
  • wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi,
  • zatrzymanie i cofanie oraz zwracanie praw jazdy,
  • zatrzymanie i cofanie oraz zwracanie uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi, 
  • wydawanie międzynarodowych praw jazdy, 
  • wydawanie, zmiana i cofanie licencji na krajowy drogowy przewóz osób i rzeczy przedsiębiorcom mającym siedzibę na obszarze powiatu ostródzkiego,
  • wydawanie, zmiana i cofanie zezwoleń na przewozy regularne i regularne specjalne osób na obszarze powiatu ostródzkiego, 
  • opiniowanie wydania lub zmiany zezwoleń na przewozy regularne i regularne specjalne osób dla urzędu marszałkowskiego na linie komunikacyjne przebiegające przez powiat ostródzki,
  • wydawanie, zmiana i cofanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
  • wydawanie, zmiana i cofanie licencji na pośrednictwo przy przewozie rzeczy,
  • wydawanie, zmiana i cofanie zaświadczeń na wykonywanie przewozów na potrzeby własne,
  • wydawanie zezwoleń na przejazd po drogach pojazdów „nienormatywnych” kat. I i II,
  • kontrola i nadzór nad przedsiębiorcami posiadającymi uprawnienia transportowe,
  • wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, 
  • kierowanie kandydatów na instruktorów nauki jazdy na egzamin, 
  • wydawanie legitymacji instruktorom nauki jazdy,
  • wydawanie legitymacji wykładowcom nauki jazdy,
  • kontrola i nadzór nad przedsiębiorcami prowadzącymi ośrodki szkolenia kierowców,
  • prowadzenie kwartalnej statystyki zdawalności kandydatów na kierowców,
  • wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów,
  • wydawanie uprawnień dla diagnostów do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, 
  • kontrola i nadzór nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów,
  • udział w postępowaniu dotyczącym wyznaczania jednostki do usuwania oraz prowadzenia parkingu strzeżonego dla pojazdów, o których mowa w art.130a ust.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, 
  • występowanie do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu usuniętego z drogi na rzecz  powiatu, 
  • wykonywanie orzeczeń sądu o przepadku pojazdu w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • wydawanie decyzji o kosztach związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałych od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania,
  • przygotowanie projektu uchwały ustalającej wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu oraz wysokość kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia, 
  • nadzór i analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,
  • prowadzenie ewidencji projektów organizacji ruchu i przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji,
  • przeprowadzenie kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektów stałej organizacji ruchu,
  • prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu na drogach powiatowych i gminnych,
  • współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem,
  • organizacja publicznego transportu zbiorowego na obszarze powiatu,
  • prowadzenie postępowań administracyjnych wobec dłużników alimentacyjnych,
  • prowadzenie archiwum wydziałowego.